28.9.2013

Työhaastattelussa luodaan mielikuvia



Työhaastattelu on vuorovaikutustilanteena hyvin erityislaatuinen.  Itse syvennyin tähän tilanteeseen, kun pääsin mukaan toteuttamaan yliopisto-opiskelijoille suunnattua työhaastattelukoulutusta. (Innostuinkin sitten niin paljon, että nyt suunnittelen sitä puheviestinnän pro gradu -työni aiheeksi.)

Työhaastattelu koetaan usein epätasa-arvoiseksi tilanteeksi, jossa haastattelija on valta-asemassa ja haastateltavan on pakko vain alistua tilanteeseen. Ja tavallaan se onkin näin, sillä työnantajalla on yliote, kun työvoimaa on paljon tarjolla ja työpaikkoja puolestaan vähän. Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös työnhakijalla on valtaa − valta kieltäytyä työpaikasta, jossa hän ei tulisi viihtymään.

Työhaastattelu on usein haastattelijan ja haastateltavan ensimmäinen kohtaaminen kasvokkain eli tilanne, jossa ensivaikutelmat luodaan. Molemmat osapuolet ”testailevat” toistensa sopivuutta omiin tarkoituksiinsa. Tärkeää onkin, että molemmilla on tavoitteet ja odotukset hyvin mietittynä. 

Työnhakijan tavoite on osoittaa, että hän oikeasti haluaa hakemansa työn ja on sopiva työyhteisöön. Yritys taas haluaa hyvän työntekijän. Jotta yritys saa haluamansa, on työhaastattelussa luotava mielikuva hyvästä työpaikasta, jossa työntekijä viihtyy pidemmänkin aikaa. Jos jo haastattelutilanne koetaan epämiellyttäväksi hiillostukseksi ja kuulusteluksi, vaikuttaa se varmasti työnhakijan mielikuvaan työpaikasta.

Työhaastattelu onkin siis tilanne, jossa molemmat osapuolet sovittelevat palasia kohdalleen!


EMMI KIVISTÖ

(Vinkkejä työhaastattelussa onnistumiseen löydät esimerkiksi täältä.)

20.9.2013

Viesti perille ajoissa


Onko sinullekin joskus käynyt niin, että olet saanut jonkin viestin liian myöhään voidaksesi enää reagoida siihen? Viestinnässä ja erityisesti tiedottamisessa oikealla ajankohdalla on ratkaiseva merkitys. Pari viikkoa sitten pääsin itse todistamaan tätä.

Talossamme on tehty rappuremonttia ja me asukkaat tiesimme, että seuraavaksi vuorossa olisi huoneistojen ovien vaihtaminen. (Olin ehtinyt jo vähän ihmetellä, kun asiasta ei mitään kuulu.) Eräänä iltana töistä tullessani huomaan, että uudet ovet on jo kannettu rappuun jokaiseen kerrokseen.  Kynnykseltäni löydänkin tiedotteen ovien uusimisesta. Tiedote on päivätty reilu viikko takaperin, mutta se on lähetetty kaksi päivää sitten. Siinä kerrotaan, että uudet ovet tulevat tehtaalta edellisellä viikolla ja että uudet avaimet saa urakoitsijalta tästä päivästä eteenpäin. Urakoitsija sitten informoisi kyllä tarkemmin ovien vaihdon aikataulusta.

Info saa minut panikoimaan. Olen lähdössä ylihuomenna suoraan töistä matkoille loppuviikoksi, ja tulevien kahden päivän ohjelma on tiukka. Kysymykset laukkaavat päässäni. Mistäköhän kaukaa ne avaimet täytyy noutaa? Jostain isännöitsijätoimistosta hankalan matkan takaa? Vaihdetaanko oveni sillä aikaa kun olen matkoilla, enkä enää pääse kotiin ilman uutta avainta? Pitääkö minun nyt järjestää valtakirja jollekulle, joka noutaa avaimet puolestani?

Seuraavana aamuna soitan urakoitsijalle ja sovin, että saan noudettua avaimeni häneltä rapun ala-aulasta ennen töihin menoa. Lisäksi hän kertoo, ettei oveani edes vaihdeta ennen kuin olen jo palannut matkoilta. Ei siis mitään syytä paniikkiin.

Lopulta kaikki sujui mitä sutjakkaimmin. Luulen, että harmailta hiuksilta olisi vältytty kokonaan, jos olisin saanut tiedotteen jo pari päivää ennen kuin törmäsin rapussa uusiin oviin. Myös se, että tiedotteessa olisi kerrottu avaimien noutopaikan olevan omassa rapussa, olisi varmasti helpottanut myös.

Jos sinun pitää tiedottaa jostain asiasta, mieti ensin vastaanottajia. Mitä tietoja he oikeasti tarvitsevat ja milloin heidän pitäisi ne saada? Yksinkertaista, mutta silti joskus niin haastavaa.

JOHANNA MARTIKAINEN

11.9.2013

Voiko tekstissä hymyillä?


Mietitkö koskaan, miksi sähköpostitse käydyssä keskustelussa on niin helppo ymmärtää toinen väärin?


Otetaanpa esimerkki. Pomo nakuttaa alaiselleen viestin, vaikkapa näin:


                             Alli Asiakkaan osoite, kiitos.


Ja alainen ajattelee: Miksi se oli niin tylyn tuntuinen? Oliko se vihainen? Olenko tehnyt jotain väärin? En ymmärrä.


Tekstin avulla tapahtuvasta kohtaamisesta puuttuu – no, se ihminen. Emme näe toista ihmistä, emmekä kuule hänen ääntään. Emme voi päätellä hänen ilmeistään, eleistään tai äänensävystään, suhtautuuko hän meihin vihaisesti vai ystävällisesti. Siksi viesti, johon typistetään kiireessä pelkkä informaatio, tulkitaan helposti tylyksi.


Siksipä tekstiin täytyy kirjoittaa sisään tuo puuttuva sanaton viestintä. Jos siis pomo haluaa lähettää ystävällisen viestin, hän tekee sen esimerkiksi näin:


Hei Alainen,


ja terveiset täältä kolmannesta kerroksesta. Voisitko

lähettää minulle Alli Asiakkaan tarkan osoitteen?



Kiitos jo etukäteen!


Pomo


Hyvä nyrkkisääntö on, että tekstissä kannattaa käyttää pari piirua ystävällisempää kieltä kuin kasvokkain. Alkutervehdystä ei missään nimessä kannata jättää pois. Tervehdys on kohtelias tapa kiinnittää toisen huomio kasvokkainkin, ja kun puhuttelet toista tekstissä nimeltä, otat häneen ikään kuin katsekontaktin. Pomon lähettämät terveiset kolmannesta kerroksesta taas rakentavat viestiin huumoria, eli lukija voisi tulkita lähettäjän hymyilevän. Pomon pyynnöstä tulee kohtelias, kun se puetaan kysymysmuotoon ja kuorrutetaan konditionaalilla (= isi-muoto).


Vaikka meillä siis onkin mahdollisuus vaikuttaa lukijan tulkintaan, täysin emme pysty sitä kontrolloimaan. Emme esimerkiksi voi säädellä sitä, missä tunnetilassa vastaanottaja on tekstiä lukiessaan. Lisäksi meillä jokaisella on omat tapamme tulkita tiettyjä kielen ilmaisuja. Esimerkiksi partikkeli -han voi toisesta olla alentuva, toisesta taas mukavan pehmentävä kehotuksessa Muistathan sulkea oven. Liian kohteliaskin voi vahingossa olla, ja silloin lukija tulkitsee kirjoittajan kettuilevan.


Ai niin, olihan siinä pomonkin alkuperäisessä viestissä kohteliaisuutta. Sanoihan se, että kiitos. Nii-in. Itse tulkitsen tuollaisen virkkeenloppuisen kiitoksen helposti ärtymykseksi. Että tänne se osoite, kiitos, niin kuin olisi jo. Mutta kun asian kirjoittaa tarpeeksi auki (kiitos jo etukäteen), ymmärrän kirjoittajan hyvän tarkoituksen.


Kohteliaisuutta ei siis voi siis koodata tekstiin mekaanisesti, vain tiettyjä sanoja käyttämällä. Kohteliaisuus vaatii tajua ja herkkyyttä. Ja sitä, että lukee sen viestin läpi ennen lähettämistä.


HELI PERTTULA

2.9.2013

Hyvästi itsekäs hissipuhe

Klassinen asetelma: New York City ja pilvenpiirtäjän hissi, jossa sattumalta kohtaavat rahoitusta hakeva nuori yrittäjä ja rahakasan päällä istuva toimitusjohtaja. Yrittäjä aloittaa hiotun hissipuheensa ja pääsee juuri hengästyneenä puheensa loppuun kun kuuluu “bling”. Minuutin hissimatka on ohi.

Kaveri oli lukenut netin lukuisat hissipuheoppaat ja käynyt pitchaus-koulutukset. Mikä meni pieleen? Hän unohti toisen ihmisen.

Pyri monologin sijaan dialogiin

Dialogissa yritämme ymmärtää toistemme ajatuksia, rakennamme yhteistä näkemystä ja kehitämme uutta. Hissipuheessa tämä tarkoittaa fokuksen siirtämistä itsestä ja omasta ideasta kuulijoihin sekä siihen, mitä voisimme saada aikaan yhdessä.

En kuitenkaan väitä, etteikö hissipuheen treenaaminen olisi paikallaan. Ensinnäkin: kun tiedät, mitä ja miten kerrot itsestäsi, voit itse tilanteessa keskittyä kuuntelemaan keskustelukumppaniasi. Toiseksi: innostava ja ytimekäs hissipuhe on hyvää sytykettä merkityksellisille keskusteluille.

Valmistaudu vuorovaikutukseen

Sen sijaan, että hioisit hissipuheesi täydelliseksi, aikaa kannattaa käyttää mahdollisiin kuulijoihin tutustumiseen. Eli: Kenelle esität puheesi? Ketkä ovat mahdollisia kuulijoitasi ja keskustelukumppaneitasi? Mikä heitä kiinnostaa? Millaisia tarpeita heillä on?

Ydinajatusten kiteyttäminen ja puheen harjoittelu kannattaa totta kai. Suosittelen kuitenkin valmistautumaan myös spontaaniuteen. Harjoittelu on välttämätöntä taustatyötä, mutta onnistuminen syntyy spontaaniudesta. Jätä joustolle varaa ja muista elää hissipuheesi uudelleen joka kerta.

Mitä jos kysyisit?

Hyvä keino tuoda dialogisuutta hissipuheeseen on kysymysten esittäminen. Vertailun vuoksi kaksi erilaista tapaa, joilla minä voisin aloittaa hissipuheeni:

Olen vuorovaikutusvalmentaja Pauliina Perttuli. Autan ihmisiä
muun muassa esiintymään vaikuttavammin.”

TAI

“Millaisia haastavia esiintymistilanteita sinä kohtaat työssäsi? Miten
voisit onnistua niissä vielä paremmin?”

Kumpi toimii paremmin?

Kysymykset saavat keskustelukumppanin aivot raksuttamaan. Hänessä herää tarve kuulla lisää ja tempautua mukaan keskusteluun.

Bisneskirjailija Daniel H. Pink antaa videollaan hyvää opastusta, kuinka kysymyksiä voi hyödyntää pitchatessa.




Puhu kuin ihminen ihmiselle

Hissipuheen dialogisuus ei tarkoita vain sisällön kohdentamista. Puhe täytyy myös osata esittää oikein. Puhu kuin puhuisit yhdelle ihmiselle, vaikka yleisösi olisi sekalainen sakki mahdollisia rahoittajia tai yhteistyökumppaneita. Tule ihmisiä lähelle, ole valmis kuuntelemaan ja keskustelemaan.

Uskon lujasti, että viimeistelty diasetti ei juuri auta, jos unohdat hissipuheessasi keskittyä kuulijoihisi. Vaihda siis monologi hississä dialogiin hississä!


PAULIINA PERTTULI
Twitter: @pperttuli

16.4.2013

Puhu äänellä jonka kuulen


Tänään tiistaina 16.4. vietetään Maailman äänipäivää (World Voice Day). Päivää vietettiin ensimmäisen kerran Brasiliassa vuonna 1999 ja tapa on sittemmin levinnyt eri puolille maailmaa. Suomessa Maailman äänipäivää on vietetty vuodesta 2008. Päivän tarkoituksena on lisätä ihmisten tietoisuutta äänestä ja äänihäiriöistä sekä edistää äänen parissa työskentelevien, eri alojen edustajien yhteistyötä.

Seuraavilla huoltotoimenpiteillä pääset alkuun:
  • Työpäivän aikana voit rentouttaa äänihuulia ja laskea kurkunpäätä haukottelemalla ja hokemalla esim. bårgo, bårgo, geggo, geggo. 
  • Muista myös venytellä hartioita.

Puheääni on keskeisin viestintävälineemme, ja sen avulla ilmaisemme myös sanattomia viestejä ja tunteita.  Se on useille meistä yksi tärkeimmistä työvälineistä. Huomaammekin äänen merkityksen usein vasta silloin, kun siinä ilmenee ongelmia. Työn tekeminen vaikeutuu tai muuttuu jopa mahdottomaksi, jos menetämme äänemme.

Pidämme kyllä huolta muista työvälineitämme, joten miksi äänen huoltaminen unohtuu niin usein? Oikein käytettynä ja huollettuna ääni kestää pitkääkin kulutusta.

Äänipäivän kunniaksi voit testata, kuinka sinä tunnistat tunteita äänestä Maailman äänipäivän virallisilta kotisivuilla.

EMMI KIVISTÖ