Kuinka monta palaveria sinulla on viikossa? Joskus niitä saattaa olla hyvin monta ja silloin ne voivat tuntua turhilta. Ne vievät paljon tehokasta työaikaa ja siirtävät muiden töiden tekemistä myöhemmäksi. Jotta palavereista saisi tehokkaampia, kannattaa hioa omia palaveritaitojaan.
Tunne menettelytavat
Hyödyllinen ja tehokas palaveri on hyvin suunniteltu ja toteutettu.
Jokaisen osallistujan on tiedettävä, miksi palaveri pidetään ja mitä asioita siinä
käsitellään, missä ja milloin palaveri järjestetään, ketkä siihen osallistuvat
ja miten siihen pitäisi valmistautua. Nämä asiat kannattaa mainita palaverikutsussa.
Siten jokainen osallistuja voi etukäteen miettiä omia kantojaan ja
puheenvuorojaan aiheeseen liittyen. Ennen palaverin alkua on myös hyvä sopia roolit:
kuka toimii puheenjohtajana, kuka kirjaa muistiinpanot sekä mahdolliset muut tehtävät.
Jokaisella työpaikalla kannattaa sopia yhteiset
palaverisäännöt, jotka ovat kaikilla tiedossa. Näitä voivat olla esimerkiksi älypuhelinten
ja tietokoneiden käyttö palaverien aikana, puheenvuoron pyytäminen ja toisia
kunnioittava viestintätyyli.
Osallistu tavoitteittesi
mukaan
Osallistuminen on keino ohjata palaveria. Edistääksesi
palaverin kulkua, sinun on löydettävä tarkoituksiisi ja tilanteeseen sopiva osallistumisen
tapa. Osallistumistapoja ovat esimerkiksi mielipiteiden kertominen ja pyytäminen,
perusteleminen, ehdotusten tekeminen ja pyytäminen, tiedon jakaminen ja kysyminen,
kommentointi, arviointi, kannustaminen ja rohkaiseminen.
Palavereiden etenemisen kannalta on tärkeää, että jokainen
osallistuja edistää yhteiseen tavoitteeseen pääsemistä. Jokaisen osallistujan
vastuulla on, että palaverissa säilyy hyvä ilmapiiri ja että jokaisen
mielipidettä kuunnellaan ja kunnioitetaan.
Palavereiden sujumisen kannalta on tärkeää toimia joustavasti
omien tavoitteittesi mukaisesti. Vaikka olisit etukäteen suunnitellut puheenvuorot
ja jäsentänyt ajatuksesi, saattaa tilanne ollakin toisenlainen ja silloin omaa
toimintaa pitää muuttaa. Sovitat siis omat tavoitteesi toisten tavoitteisiin.
Muista raportointi
Raportointitaitoihin kuuluu niin suulliset kuin
kirjallisetkin taidot. Kannattaa sopia, miten palaverimuistioita tehdään, mihin
ne talletetaan ja kenelle ne jaetaan. Jotta turhilta palavereilta vältytään palaverimuistioon
kannattaa kirjata ainakin, mitä asioita käsiteltiin ja mitä päätöksiä tehtiin, tehtäväjaot
eli kuka on vastuussa mistäkin ja mihin mennessä tehtävät tulee olla tehtyinä.
Jos samalla päätettiin jatkotoimista ja seuraavasta palaverista, nekin
kannattaa kirjata muistioon.
EMMI MÄLKIÄ
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti