Olemme kaikki varmasti kohdanneet eri tilanteissa innostuneita
papattajia, jolloin itse ei meinaa saada sanaa väliin, tai niitä hitaasti puhuvia, jotka makustelevat jokaista sanaa. Niin tärkeä kuin kuuntelu ja
kunnioituksen osoitus on meille suomalaisille, meillä on myös tarve poistua tilanteista,
jotka eivät kiinnosta tai jos asia on esitetty huonosti. Monet tutkimukset ovat
osoittaneet äänenkäytön merkityksen tärkeyden vakuuttavaan ja vaikuttamaan
pyrkivässä viestinnässä, kun viestin sisältö ei ole yleisölleen kiinnostava tai
motivoiva. Miten äänellä sitten vangitaan kuulijan huomio ja luodaan
kiinnostusta? Mitkä vaikuttamisen kikat tulevat puheessa ilmiselvästi esille ja mitkä
ovat taas niin hienovaraisia, että niiden avulla saadaan huomaamattomasti
vakuutettua kuulijat?
Äänellä persoonaa
peliin
Puhetempo ja äänenlaatu viestivät ihmisen persoonasta, mutta
tätä puhuja ja kuulija eivät aina tiedosta. Alitajuntamme tarkastelee puheesta eri
piirteitä ja vertaa niitä puhekulttuurin arvoihin ja ihmisistä muodostuneisiin mielikuviin.
Nopeatempoinen puhe on yleensä yhdistetty ekstroverttiin ja energiseen
puhujaan, kun taas hidastempoisuus voi antaa kuvan harkitsevasta introverttipuhujasta.
Äänenlaadulla on suuri rooli puhujakuvan välittämisessä, ja siitä onkin tullut puhetemmon
lisäksi tahdonalaisesti käytettävä äänenkäytön strategia. Suomalaisessa
puhekulttuurissa modaalia, lievästi narisevaa ja hieman käheää ääntä pidetään
miellyttävinä ja vakuuttavina puheäänen piirteinä. Henkäyssointinen ja hiljainen ääni antavat
kuvan taas arasta puhujasta, jolloin puhujan uskottavuus ja asiantuntevuus voivat
kärsiä.
Aito yhteys äänellä
Tuleeko puheessa henkilökohtainen ja aito yhteys helposti
esille vai tuleeko vahingossa luotua etäisyyttä itsensä ja kuulijan välille. Monissa
puhekulttuureissa nimen toistaminen kiinnittää kuulijan huomion ja onkin
toimiva tapa erityisesti kasvokkain. Tosin suomalaisessa puhekulttuurissa pitää
olla tarkkana, ettei viestiä tulkita väärän lauserakenteen, puherytmin ja äänenpainon
perusteella ylimieliseksi. Puhelimessa äänen rooli korostuu erityisen paljon,
jolloin sanojen tukena on käytettävä äänellisiä tehokeinoja.
Miten sitten kannattaa luoda aito yhteys? Kysely ja kuuntelu jättävät yleensä vahvan ja
mielikuva kiinnostuneesta ja vuorovaikutukseen pyrkivästä puhujasta, mutta
äänellä pystytään luomaan erityinen yhteys. Äänielimistö ja tunteet ovat
vahvasti yhteydessä toisiinsa, jolloin eleet ja ilmeet heijastuvat ääneen ja puhujasta havaittavaan kuvaan. Jo pelkällä hymyllä voidaan luoda lämminhenkinen ja
lähestyttävä yhteys puhelimenkin välityksellä.
Painotuksella tukea
sisältöön
Miten relevantit asiat korostetaan puheessa? Tämä tapahtuu
painotuksen avulla. Painotusta käytetään yleensä kolmeen tarkoitukseen. Nämä
ovat korostus, uuden ja vanhan tiedon erottaminen sekä syntaksin osoittaminen.
Äänenpainotus antaa kuulijalle kuitenkin myös muuta tietoa. Kokonaisuudessa
äänenpainolla voidaan luoda eri sävyjä, jotka kertovat puhujasta tai puheen
sisällön vakavuudesta tai rentoudesta. Etukäteen mietityssä puheessa ääneen harjoittelu, puheen äänitys ja kuuntelu antavat puhujalle tärkeää palautetta, jonka avulla voidaan kehittyä paremmaksi asian ilmaisussa.
Muista vielä nämä!
Äänenkäytön perustana on kosteat limakalvot ja
hyvä ryhti. Muista puhua siis seisten hyvässä ryhdissä sekä pidä vesilasi
lähettyvillä. Muista myös, että hymy välittyy pitkälle!
NANNA VIIKINKOSKI
x
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti