Kissa
kiitoksella elää, kuuluu vanha sanonta. Kissat kyllä tunnetusti pitävätkin
kehumisesta ja silittelystä. Mutta eikö sama oikeastaan koske myös meitä ihmisiä?
Kun saa
ansaittua kiitosta, jaksaa taas paremmin ponnistella muidenkin hankkeiden
eteen. Sanna Franck on kirjoittanut tässä blogissa osuvasti positiivisen
palautteen antamisesta ja sen vastaanottamisesta,
mutta nyt haluan kohdistaa huomion erityisesti kiittämiseen.
Älä pihtaa
kiitosta
Muutamia
viikkoja sitten sain seurata sivusta melko haasteellista asiakaspalvelutilannetta.
Kirjakaupan
jonossa seisova, ilmeisen väärällä jalalla noussut asiakas valitti, ettei toisella
kassalla ole myyjää, vaikka jonoa alkoi kertyä. Tässä vaiheessa myyjä sai
kuulla olevansa idiootti. Päästyään kassalle asiakas kertoi tuohtuneena, ettei
löytänyt ruotsinkielisiä kirjoja. Myyjä lähti esittelemään kaupan
ruotsinkielistä valikoimaa, mutta se ei asiakasta tyydyttänyt. Olisi pitänyt
olla enemmän tarjontaa. Palattuaan kassalle asiakas julisti, ettei tule
asioimaan tässä liikkeessä enää koskaan.
Mielestäni
myyjä hoiti tilanteen hyvin, vaikka asiakkaan käytös oli erittäin asiatonta.
Jälkeenpäin tuli mieleen, että olisin halunnut kiittää tuota myyjää. Siitä,
että hän oli niin kärsivällinen. Siitä, että hän jaksaa tehdä työtään
tuollaisista kokemuksista huolimatta.
Tämä tuli
mieleeni niin myöhään, ettei toteutus ollut enää mahdollista. Eräs kiittämisen keskeinen ongelma onkin siinä, että kiitosta ei tule sanottua ääneen.
Miten
kiittää?
Jos haluaa
kiitoksillaan todella ”parantaa maailmaa”, ne on annettava oikeaan aikaan.
Lisäksi kiitoksen on oltava aito. Aitous lähtee tietenkin siitä, että on
vilpittömästi sitä mieltä, mitä sanoo. Yleensä on myös parasta kiittää jostain
ihan tietystä asiasta tai piirteestä, jota toisen tekemisessä arvostaa.
Viime kuussa
pidetyssä asiakastilaisuudessamme haarukoitiin osallistujien työn ilon
kokemuksia. Aika monien kommentit liittyivät siihen, että oli saanut kiitosta. Jaa sinäkin meille oma kokemuksesi joko kiittämisestä tai
kiitoksen saamisesta!
Kiitollisuuden
ilmaisemiseen riittää usein vain yksi sana tai hyvin valittu lause. Kiitos voi
olla myös jokin teko. Lue Parempi työelämä -sivuilta esimerkkejä
siitä, miten eri työyhteisöissä on annettu kiitosta toisille. Mieti sitten,
millä tavalla ja ketä sinä voisit tänään kiittää.
JOHANNA
MARTIKAINEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti