Miltä tuntuu astella ensimmäisen kerran
yleisön eteen ja esitellä uutuustuotteesi/ideasi? Oli takanasi miten paljon
osaamista ja teknistä koulutusta tahansa, ovat ensiaskeleet aina jännittäviä. Kasvosi
ja kaulasi punertavat adrenaliinista, kädet hikoilevat ja ehkä vapisevatkin. Puheesi
takeltelee ja värisee. Sanat eivät tule mieleen, vaikka olit asiaa ennakolta
käsitellyt. Mitä avuksi?
Mielikuvilla
tehostetaan myyntiä
Jo viimeiset parikymmentä vuotta
urheilijoita on opetettu mielikuvituksella työstämään tulevaa suoritusta
ennakkoon – näkemään itsensä voittajakorokkeella. Saman voi soveltaa myös
onnistuvaan myyntityöhön. Anna
yleisölle mielikuvia. Kun saat yleisön kiinnostumaan, olet jo voittanut.
Kiinnostavuuden harjoittelussa pohdi mitä yleisösi haluaisi kuulla tai oppia
edustamastasi palvelusta tai tuotteesta.
Yrityksesi tulee viestiä vakautta ja
luotettavuutta, sillä ostopäätöksiä tekevät ovat vastuussa hankintapäätöksen
onnistumisesta omalle organisaatiolleen. Heidän päänsä on pölkyllä. Päällekäyvä
myyntikikkailu ei aina pure Suomessa. Tuotteet ostetaan yleensä ihmiseltä, ei
yritykseltä. Sinä olet siis yrityksesi laatu. Mitä sympaattisempi olet, sitä
paremmin jäät mieleen.
Korosta
laatua. Asiakkaasi melko varmasti
haluavat tietää, miten monipuolisesti tuotteesi palvelee. Maalaile heille kuvia
miten tyytyväisiä he tulevat olemaan ostaessasi sinulta. Sinä olet yrityksesi
käyntikortti. Hintakeskusteluun ei kannata yleisön edessä mennä. Palaa siihen jälkikäteen
ollessasi kasvokkain ostopäätöstä tekevien kanssa. Pienikin ele voi viitata
hintasi olevan vääränlainen. Aina voit sanoa, että tarkistat hinnan
esimieheltäsi.
Epäonnistumisen
voi välttää
Myynnin peruskoulutuksilla ja erilaisilla
kursseilla saat toki hyviä eväitä, mutta ehditkö kaivaa opittua aivosi
lokeroista tosi tilanteessa? Paras
keino lienee harjoittelu. Asetu peilin eteen puhumaan yksiksesi ja äänitä
kännykällä. Ole armollinen itsellesi, hämmennyt ilmeistäsi ja äänestäsi. Totuttele
omaan äänesi kuuntelemalla äänite esityksestä useampaan kertaan.
Jos mielestäsi mokaat pitämällä pidemmän
hengähdystauon ja kokoamalla ajatuksesi, älä ole moksiskaan, sillä suomalaiset
ovat tottuneet hiljaisiin hetkiin. Hengitä rauhassa ja jatka kun olet valmis. Kuulijat
saattavat jopa tarvita pienen ajattelutauon heittämillesi uusille ajatuksille.
Muista
myös nämä:
- Anna
yleisölle pohdittavaa
- Kuulijat
ovat yleensä sinun puolellasi
- Tunne
tuotteesi ja kilpailijasi
- Pidä
argumentit napakoina
- Vakuuttavuutta
voit oppia Suomen Puheopiston yksilöllisissä tai ryhmävalmennuksissa
EIJA PESSINEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti