Sosiaalisen median mahti on ihana – ja pelottava. Viime viikkoina on sosiaalisessa mediassa on nautiskeltu Stockmannin ja ABC:n epäonnistuneella asiakaspalvelulla. Näitä mokia jaettiin lyhyessä ajassa tuhansia kertoja, ja jutut päätyivät uutisiksi asti.
Hyvä asiakaspalvelu on luonnollisesti asiakkaan oikeus. Asiakkaalle tulisi
tulla tunne, että minusta välitetään ja minut halutaan oikeasti pitää
asiakkaana. Hyvä asiakaspalvelu muistetaan, ja siitä palkitaan palaamalla yhä
uudelleen asiakkaaksi. Hyvästä kokemuksesta kerrotaan myös muille, jotka saattavat vaikuttua kuulemastaan niin, että ryhtyvät hekin yrityksen asiakkaiksi.
Huonosta asiakaspalvelusta kerrotaan kuitenkin useammin kuin hyvästä. Sosiaalisen
median avulla tarina huonosta kokemuksesta leviää hirvittävää vauhtia, ja
silloin saattaa olla jo myöhäistä korjata tilannetta. Yrittää kuitenkin täytyy,
sillä tärkeintä on reagoida palautteeseen. Vastine ja anteeksipyyntö ovat
vähintä, mitä tulee tehdä. Keskustelua
kannattaa käydä asiakkaan valitsemassa välineessä, vaikka todennäköisesti
joutuukin kuuntelemaan yrityksensä asiakaspalvelun ja toiminnan ruodintaa rankoin
sanakääntein.
Onko sitten oikein, että asiakkaat tuovat palautteensa julki sosiaalisessa
mediassa eikä suoraan siinä tilanteessa? Virpi Salmi kritisoi tätä ilmiötä pisteliäästi kolumnissaan Taaperoasiakas haluaa kaiken. Olisi varmasti rakentavampaa käydä
reklamaatiokeskustelu suoraan paikan päällä. Reagoidaanko palautteeseen silloin samalla
tavalla kuin julkisessa reklamaatiossa? Välttämättä ei. Kaikkeen palautteeseen
tulisikin reagoida kuin julkiseen. Jokaista reklamaatiota tulee pitää tärkeänä
ja mahdollisuutena oppia. Ei turhaan syytellä ketään, vaan pyydetään reilusti anteeksi
ja korvataan vahinko. Jatkossa pidetään sitten huoli, ettei sama virhe enää
toistu.
Asiakaspalvelu on yrityksen näkyvin käyntikortti, ja sen tulisi olla
ensimmäisenä kunnossa. Kun asiakas saa hyvää palvelua alusta pitäen, hänen ei
tarvitse valittaa Facebookissa.
(Ja jos virheitä tulee, kannattaa muistaa, että
moka voi aina olla myös lahja, niin kuin Heli Perttula on tässä blogissa aiemmin pohtinut.)
EMMI KIVISTÖ
Hyvä kirjoitus! Some on todellakin tuonut asiakaspalvelun täysin uudelle tasolle.
VastaaPoista