Messuesittelijä toimii yrityksen elävänä käyntikorttina. Hän
jättää kävijälle joko positiivisen tai negatiivisen mielikuvan paitsi itsestään,
myös edustamastaan yrityksestä.
On suorastaan järjetöntä, että yritys panostaa messuihin
paljon rahaa, mutta esittelijät eivät saakaan asiakkaisiin kunnolla kontaktia.
Tällaista näkee silti tapahtuvan lähestulkoon kaikilla messuilla.
Tiedän kokemuksesta, ettei ole aina helppoa kalastaa kiinnostuneita osaston sisäpuolelle juttelemaan. On lukuisia asioita, joihin
messuesittelijä ei pysty vaikuttamaan. Oma asenne ei kuulu tähän joukkoon.
Asenne näkyy olemuksesta, kuuluu puheesta ja vaikuttaa huomattavan paljon
asiakaskohtaamisen laatuun.
Messuesittelijän sanaton viestintä on avainasemassa,
koska muun muassa sen perusteella muodostamme ensivaikutelman osastosta. Ja tämän
ensivaikutelman perusteella messuvieras tekee salamannopeasti päätöksensä joko
pysähtyä tai jatkaa matkaa. Jos esittelijä on kiinnostuneempi päivän lehdestä
tai keskusteluista kollegan kanssa, ei osasto houkuttele.
Messut ovat hyviä kohtaamispaikkoja, varsinkin jos kumpikin
osapuoli on sillä asenteella liikkeellä. Itse löysin S&A-päivillä käydessäni näytteilleasettajien joukosta potentiaalisen
koulutusyhteistyökumppanin, jonka kanssa olemme jatkaneet neuvotteluja messujen
jälkeenkin.
Kerro, millaisia messukokemuksia sinulla on, olit sitten
kummalla puolella ständiä tahansa – vaikkapa havaintosi viime viikonlopun Kirjamessuilta.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja varsinkin tämä sanaton viestintä herättää asiakkaan huomion. Harmi vaan että usein asiakaskohtaamiset jäävät vaisummaksi.
VastaaPoista