Tällä viikolla uutisoitiin, että Suomessa poliisilta
vaaditaan muihin maihin verrattuna poikkeuksellisen hyvää kirjoitustaitoa.
Uutisen pääset lukemaan täältä.
Poliisilta ja muilta viranomaisilta vaaditaan hyvää
kirjoitustaitoa, jotta viralliset paperit ja asiakirjat ovat yleisesti
ymmärrettäviä. Hyvä kirjoitustaito pienentää väärinymmärryksen riskiä ja takaa
asiakkaan oikeusturvan. Selkeä virkakieli myös säästää niin viranomaisen kuin
asiakkaankin aikaa ja vaivaa. Kun kaikki on kerralla selvää, ei tarvitse ryhtyä
selvennystyöhön.
Hyvä kieli säästäisi myös organisaation työtunteja.
Ruotsissa tehdyn tutkimuksen
mukaan selkeä ja tiivis virkakieli saattaa säästää jopa tuhansia työtunteja.
Jos esimerkiksi kunnassa 80 viranomaista käyttää 15 minuuttia lukeakseen yhden
asiakirjan, joita vuodessa on 300, lukemiseen käytettyjen tuntien määrä on
yhteensä 6000 tuntia. Tiivistämällä ja selkeyttämällä tekstiä lukuaika lyhenee
10 minuuttiin, siten yhteenlaskettu tuntimäärä laskee 2000 tunnilla.
Vuonna 2004 voimaan astunut hallintolaki edellyttää
viranomaisilta asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Kuitenkin törmäämme
jatkuvasti hankaliin, joskus jopa käsittämättömiin kiemuroihin lukiessamme
virallisia papereita ja asiakirjoja. Viranomaisten toimintaa ja tekstejä ohjaa
laki, säädökset ja ohjeet. Niillä hankalaa virkakieltä usein perustellaan. Tietyillä
ammattiryhmillä on omat vakiintuneet käytäntönsä ja ammattisanastonsa, jotka
hankaloittavat virkakielen ymmärtämistä. Vaikka erilaisten tekstien kirjoittaminen
on hyvin tärkeä osa viranomaisten työtä, siihen ei jostain syystä varata
riittävästi aikaa. Myöskään virkakielen kehittämiselle ei anneta
mahdollisuuksia.
Virkakieli kuitenkin kehittyy ja julkaisualustat muuttuvat koko ajan. Yhä enemmän viranomaiset kirjoittavat verkossa, esimerkiksi organisaation nettisivuilla ja blogeissa. Sosiaalinen media puolestaan mahdollistaa virallisten asioiden esiintuonnin epävirallisemmin. Erilaiset viestintäkanavat pakottavat viranomaisia muokkaamaan tekstejään ja kirjoitustyyliään. Tämä muutos kannattaa ottaa mielenkiintoisena haasteena nähdä itsestään selvät asiat uudessa valossa ja saada virallisetkin tekstit yleisesti ymmärrettäviksi.
EMMI MÄLKIÄ
Virkakieli kuitenkin kehittyy ja julkaisualustat muuttuvat koko ajan. Yhä enemmän viranomaiset kirjoittavat verkossa, esimerkiksi organisaation nettisivuilla ja blogeissa. Sosiaalinen media puolestaan mahdollistaa virallisten asioiden esiintuonnin epävirallisemmin. Erilaiset viestintäkanavat pakottavat viranomaisia muokkaamaan tekstejään ja kirjoitustyyliään. Tämä muutos kannattaa ottaa mielenkiintoisena haasteena nähdä itsestään selvät asiat uudessa valossa ja saada virallisetkin tekstit yleisesti ymmärrettäviksi.
EMMI MÄLKIÄ
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti