Palaan vielä kerran parin
viikon takaiseen Nordic Business Forumiin, jonka tämän vuoden teemoista yksi oli
vaikuttava johtajuus. Huippupuhujat käsittelivät vaikuttavaa johtamista monelta
eri kannalta. Tässä muutamia poimintoja, jotka nousivat esiin John C.
Maxwellin, Arianna Huffingtonin ja Simon Sinekin puheenvuoroissa.
Aito
läsnäolo
Vaikuttavaan johtajuuteen kuuluu
ehdottomasti aito läsnäolo ja halu tehdä yhteistyötä alaisten kanssa. Businesskirjailija
ja -puhuja John C. Maxwell painotti,
että ”johtaja ei ole johtaja, jos hän on huipulla yksin”. Vaikuttava johtaja
astuu huipulta alaistensa joukkoon ja yhdessä heidän kanssaan tekee tulosta. Johtajan
tehtävä on saada aikaan hyvä työilmapiiri, jossa ihmiset pitävät toisistaan ja haluavat
yhdessä työskennellä menestyksen eteen.
Uutissivuston ja blogiyhteisö
Huffington Postin perustaja Arianna Huffington
puhui aitojen kohtaamisten puolesta. ”Mitä suuremmiksi (sosiaalisen)median
mahdollisuudet kasvavat, sitä enemmän ihmiset kaipaavat kasvokkain tapahtuvaa
vuorovaikutusta.”
Johtamisguruksi tituleerattu Simon Sinek puolestaan antoi
ihan konkreettisia vinkkejä aitoon läsnäoloon. Vaikuttavaan johtajuuteen kuuluu
se, että aidosti kuunnellaan muita ihmisiä. Kun jollakulla on asiaa, laita
puhelin pois ja käänny tietokoneen ruudulta keskustelukumppaniasi kohden.
Tällöin osoitat, että asia kiinnostaa sinua.
Yhteistyö
ja yhteiset tavoitteet
Se, että yrityksellä on
visio, jonka johtaja ja työntekijät ymmärtävät on elintärkeää yrityksen
menestyksen kannalta. Kuten Simon Sinek sanoi, ”ihminen on sosiaalinen eläin,
jolla on halu tehdä yhteistyötä muiden ihmisten kanssa”. Yhteistyöhön ei
kuitenkaan voi pakottaa. Johtajan tehtävä on rakentaa halu yhteistyöhön. Se,
että visio, tavoite, on yhdessä sovittu, ymmärrettävä ja saavutettavissa oleva,
on hyvä lähtökohta hedelmälliseen yhteistyöhön.
Luottamalla
menestyy
Sinek puhui myös siitä, että
vaikuttavaa johtamista on luottamus. Kun johto luottaa alaisten
päätöksentekokykyyn, voittaa sekä organisaatio että asiakas. Tällöin työntekijä
on vapaa tekemään tilanteeseen sopivia ratkaisuja ja sitä kautta yritys parantaa
asiakastyytyväisyyttä ja menestystä.
Maxwell toi luottamukseen sen
näkökulman, että ihmisten pitää antaa kehittyä ja kasvaa. Työntekijöiden ei
tulisi rutinoitua. Johtaja ei ole ainoa, joka osaa ja tietää. ”Yritys kehittyy
ja menestyy työntekijöiden mukana”.
Johtajuus
on prosessi
Maxwell painottaa
johtajuusopeissaan sitä, että ”kukaan ei synny johtajaksi, vaikka kaikki
johtajat toki ovat syntyneet”, eikä pelkkä titteli tee johtajasta johtajaa. Johtajaksi
tuleminen on prosessi, jossa kehittyäkseen pitää edetä tasolta seuraavalle.
Maxwell kuvasikin johtajuutta osuvasti: ”Johtajia ei voi mikrottaa valmiiksi.
Johtajat pitää marinoida ja kypsyttää hitaasti.”
Sinek puhui siitä, että johtajuus
ei ole ominaisuus vaan taito, jota voi harjoitella. Harjoittelua Sinek vertasi
kuntosalitreeniin. Yksi salitreeni ei vielä näy missään. Harjoittelu vaatii
kärsivällisyyttä ja uskoa, että muutosta tapahtuu koko ajan, vaikkei se näy
heti.
Harjoittelun ohella hyvään johtajuuteen kuuluu kuitenkin uskallus olla välillä "offline". Hyvä johtaja myös lepää ja nukkuu tarpeeksi, Huffington painotti. Sama pätee tietysti myös työntekijöihin. "Levänneenä ihminen on tuottavampi ja innovatiivisempi."
EMMI MÄLKIÄ
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti