13.10.2015

Vaikuttavaa johtamista



Palaan vielä kerran parin viikon takaiseen Nordic Business Forumiin, jonka tämän vuoden teemoista yksi oli vaikuttava johtajuus. Huippupuhujat käsittelivät vaikuttavaa johtamista monelta eri kannalta. Tässä muutamia poimintoja, jotka nousivat esiin John C. Maxwellin, Arianna Huffingtonin ja Simon Sinekin puheenvuoroissa.

Aito läsnäolo

Vaikuttavaan johtajuuteen kuuluu ehdottomasti aito läsnäolo ja halu tehdä yhteistyötä alaisten kanssa. Businesskirjailija ja -puhuja John C. Maxwell painotti, että ”johtaja ei ole johtaja, jos hän on huipulla yksin”. Vaikuttava johtaja astuu huipulta alaistensa joukkoon ja yhdessä heidän kanssaan tekee tulosta. Johtajan tehtävä on saada aikaan hyvä työilmapiiri, jossa ihmiset pitävät toisistaan ja haluavat yhdessä työskennellä menestyksen eteen.

Uutissivuston ja blogiyhteisö Huffington Postin perustaja Arianna Huffington puhui aitojen kohtaamisten puolesta. ”Mitä suuremmiksi (sosiaalisen)median mahdollisuudet kasvavat, sitä enemmän ihmiset kaipaavat kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta.”

Johtamisguruksi tituleerattu Simon Sinek puolestaan antoi ihan konkreettisia vinkkejä aitoon läsnäoloon. Vaikuttavaan johtajuuteen kuuluu se, että aidosti kuunnellaan muita ihmisiä. Kun jollakulla on asiaa, laita puhelin pois ja käänny tietokoneen ruudulta keskustelukumppaniasi kohden. Tällöin osoitat, että asia kiinnostaa sinua.

Yhteistyö ja yhteiset tavoitteet

Se, että yrityksellä on visio, jonka johtaja ja työntekijät ymmärtävät on elintärkeää yrityksen menestyksen kannalta. Kuten Simon Sinek sanoi, ”ihminen on sosiaalinen eläin, jolla on halu tehdä yhteistyötä muiden ihmisten kanssa”. Yhteistyöhön ei kuitenkaan voi pakottaa. Johtajan tehtävä on rakentaa halu yhteistyöhön. Se, että visio, tavoite, on yhdessä sovittu, ymmärrettävä ja saavutettavissa oleva, on hyvä lähtökohta hedelmälliseen yhteistyöhön.

Luottamalla menestyy

Sinek puhui myös siitä, että vaikuttavaa johtamista on luottamus. Kun johto luottaa alaisten päätöksentekokykyyn, voittaa sekä organisaatio että asiakas. Tällöin työntekijä on vapaa tekemään tilanteeseen sopivia ratkaisuja ja sitä kautta yritys parantaa asiakastyytyväisyyttä ja menestystä.

Maxwell toi luottamukseen sen näkökulman, että ihmisten pitää antaa kehittyä ja kasvaa. Työntekijöiden ei tulisi rutinoitua. Johtaja ei ole ainoa, joka osaa ja tietää. ”Yritys kehittyy ja menestyy työntekijöiden mukana”.

Johtajuus on prosessi

Maxwell painottaa johtajuusopeissaan sitä, että ”kukaan ei synny johtajaksi, vaikka kaikki johtajat toki ovat syntyneet”, eikä pelkkä titteli tee johtajasta johtajaa. Johtajaksi tuleminen on prosessi, jossa kehittyäkseen pitää edetä tasolta seuraavalle. Maxwell kuvasikin johtajuutta osuvasti: ”Johtajia ei voi mikrottaa valmiiksi. Johtajat pitää marinoida ja kypsyttää hitaasti.”

Sinek puhui siitä, että johtajuus ei ole ominaisuus vaan taito, jota voi harjoitella. Harjoittelua Sinek vertasi kuntosalitreeniin. Yksi salitreeni ei vielä näy missään. Harjoittelu vaatii kärsivällisyyttä ja uskoa, että muutosta tapahtuu koko ajan, vaikkei se näy heti.

Harjoittelun ohella hyvään johtajuuteen kuuluu kuitenkin uskallus olla välillä "offline". Hyvä johtaja myös lepää ja nukkuu tarpeeksi, Huffington painotti. Sama pätee tietysti myös työntekijöihin. "Levänneenä ihminen on tuottavampi ja innovatiivisempi." 

EMMI MÄLKIÄ

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti