Vuoden ensimmäiset liukkaat tiet ja loskaiset kinokset
saavat aina aikaan kaaoksen liikenteessä. Kun talvi etenee, niin osaava
kuljettaja ei juuri samoihin asioihin kiinnitä mitään huomioita. Hän lukee
tienpintaa ja muuttuvia olosuhteita ja toimii automaattisesti varoen liikaa
kaasua tai jarrua ja suuria yllättäviä ohjausliikkeitä. Hän myös vaihtaa tapaa
lähestyä risteyksiä käyttäen talvikelillä moottorijarrutusta enemmän kuin
kesäkelillä. Kesätauon jälkeen kaikki osaaminen on kuitenkin uinumassa ja
ensimmäiset talviolosuhteet vaativat erityistä huomiota ja luottamusta itseensä
myös taitavalta kuljettajalta.
Tunnistatko millaista oma osaamisesi neuvottelijana on?
Oletko ns. uusi kuljettaja, jonka tilanteet tulevat vastaan harvoin tai jonka
mielestä varmemmaksikin voisi itsensä tuntea? Niin kuin autoa ajaessa on
neuvottelullakin päämääränsä. Ilman tavoitteita ei synny neuvottelua. Keskustelua
voi syntyä tai vaikka riita, mutta neuvotteluksi tilanne muuttuu vasta, kun
osapuolet kokevat, että heillä on päämäärä ja halua päätyä sinne. Matkaa
tehdään yhdessä.
Onko suunnitelmasi lujittaa neuvottelusuhdetta vai saavuttaa
voiton tunne tavoitteittesi ohella? Tunnista neuvotteluasetelma ja valtuudet,
jotka osapuolilla on. Aseta tavoitteesi saavutettavaksi kyseisellä kerralla,
rakenna niihin joustonvaraa, joka tukee mahdollisuuksiasi yhteistyön edetessä.
Joskus on autollakin olosuhteiden pakosta ajettava eri reittiä ja kuitenkin voi
saapua perille.
Peräänantamattomuudella ja jämäkkyydellä ajatellaan
saavuttavan parhaat tulokset neuvottelussa, mutta niin kuin huonoissa
keliolosuhteissakin kevyt ote ja rauhallinen mieli tuovat varmimmin perille.
Ajellaan turvallisesti tuloksiin!
INA VIRKKI-UKELEGHE
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti