Myös pienillä arkisilla teoilla voi saada aikaan hyvinvointia.
Päivittäinen kanssakäymisemme voi sisältää tekoja, joilla vaikutat itsesi ja muiden
työssä viihtyvyyteen.
Tarkista, rakennatko sinä omalla toiminnallasi muiden
työhyvinvointia.
Tervehdin ja hyvästelen.
Kohteliaisuus
on aina suositeltavaa. Nykyajan virtuaalisessa työympäristössä kohteliaisuus
korostuu entisestään, kuten esimerkiksi Ron Ashkenas kuvailee Harward
Business Review:n artikkelissa.
Annan palautetta työtovereilleni ja tuen heitä.
Työtä ei tämän
päivän maailmassa tehdä yksin. Tarvitset apua sinulle vaikeissa asioissa,
varmistusta siitä, oletko tehnyt työsi oikein.
Samaa tarvitsevat myös työtoverisi.
Kuuntelen.
Kuuntelu on
vuorovaikutuksen edellytys. Et voi viestiä toisten kanssa, jos et kuuntele.
Miltä sinusta tuntuisi pitää palaverissa esitelmää, kun muut tekevät samaan
aikaan jotain muuta, eivätkä selvästikään ole läsnä tilanteessa?
Viestin – työni edistymisestä ja menoistani työajalla.
Toivot varmasti
viestintää yrityksesi johdolta: miten firmalla menee ja mitä tapahtuu
tulevaisuudessa. Myös sinulta odotetaan viestintää. Työtoveriesi ja tiimisi
jäsenten on hyvä tietää, miten sinulla menee töissä.
En valita.
Jatkuva asioista valittaminen työn
tylsyydestä ikävään säähän tuo työyhteisöön huonon ilmapiirin. Myös valittaminen
toisista ihmisistä, toisten selän takana puhuminen on ikävää muita kohtaan. Se
voi olla jopa kiusaamista. Aiheelliselle valitukselle (eli
kritiikille)kannattaa miettiä oikea aika, paikka ja henkilö, jolle siitä kertoo.
Tunnettu sananlasku tiivistää sen hyvin: Kohtele muita
niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.
ELISA KAJASTE
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti