27.4.2018

Moka on lahja – mutta onko mokailija lahjakkuus?


Miten koet asiakaspalvelun?

Varmaan jokainen meistä on kohdannut tilanteen, jossa olisi toivonut itselleen tai jollekin toiselle parempaa kohtelua. Huonosta kohtelusta närkästyminen on aiheellista, mutta kannattaisi pohtia, miksi ikävä tilanne jäi kaivelemaan mieltä. Usein töykeät sanat, vastaamattomuus tai yrmeä ilme viestivät huonoa käytöstä. Myös tahaton sanaton viesti on näkyvä osa yrityksen julkisuuskuvaa.

Ei liene yritystä, joka toivoisi julkisuuskuvansa likaantuvan. Siitä huolimatta henkilöstön asiakaspalvelukoulutuksiin harvoin panostetaan riittävästi. Jos henkilöstö ei tunne yrityksen arvoja ja tavoitteita, on yritysjohdon syytä katsoa peiliin.

Mokaaminenko lahja?


Videoitu moka leviää sosiaalisessa mediassa sekunneissa. Tästä syystä johtajien kannattaa huolehtia, että henkilöstö tietää, mikä on sallittua ja mikä ei sovi yritysimagoon. Arvot ja tavoitteet siis kannattaa selkeyttää. Nyt kun uusi EU:n tietosuoja-asetuskin aiheuttaa toimintatapamuutoksineen päänvaivaa, on oltava yhä enemmän varpaillaan. Jopa poliitikot ovat varovaisia, kenelle ja millaisia asioita uskaltavat peukuttaa. Väärinymmärrysten mahdollisuus on jatkuvasti suuri.

Keski-Euroopan tapoihin tottuneena olen saanut hävetä tuoretta mokaani: Sveitsissä ja Saksassa kaikissa lapsiperheissä sekä tuttujen kesken piiloteltiin pääsiäismunia.


Kyselin pääsiäisen jälkeisenä tiistaina tutulta nuorelta mieheltä yritystemme yhteisessä keittiössä, miten hyvin pääsiäisenä munia oli piiloteltu ja oliko ne kaikki löydetty. Luulin hänellä olevan useita lapsia. Hänpäs onkin poikamies. Kysymyksistäni hieman hämmentyneenä – tekniikan opiskelijan huumorintajulla – hän närkästymättä vastasi kaikkien munien olleen esillä. Jälkikäteen tajusin, miten herkästi virheeni olisi saatettu ymmärtää seksuaaliseksi häirinnäksi. Toimintani monimielisyyden tajuttuani pyysin tietysti anteeksi. Herrasmiehenä hän ei onneksi ollut moksiskaan. Ehkä vappu menee ilman mokia!
Taidanpa tarvita viestintä- ja vuorovaikutustaitojen, työyhteisöviestinnän ja kohteliaamman käytöksen valmennusta. Tuota kaikkea Suomen Puheopisto tarjoaa – siis myös tapakulttuurin valmennusta sekä asiakaspalvelu- ja digiviestintää. Kysy vaikka!

Kevät terveisin
EIJA PESSINEN




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti