11.5.2012

Kiitos auttaa jaksamaan


Kissa kiitoksella elää, kuuluu vanha sanonta. Kissat kyllä tunnetusti pitävätkin kehumisesta ja silittelystä. Mutta eikö sama oikeastaan koske myös meitä ihmisiä?

Kun saa ansaittua kiitosta, jaksaa taas paremmin ponnistella muidenkin hankkeiden eteen. Sanna Franck on kirjoittanut tässä blogissa osuvasti positiivisen palautteen antamisesta ja sen vastaanottamisesta, mutta nyt haluan kohdistaa huomion erityisesti kiittämiseen.

Älä pihtaa kiitosta

Muutamia viikkoja sitten sain seurata sivusta melko haasteellista asiakaspalvelutilannetta.

Kirjakaupan jonossa seisova, ilmeisen väärällä jalalla noussut asiakas valitti, ettei toisella kassalla ole myyjää, vaikka jonoa alkoi kertyä. Tässä vaiheessa myyjä sai kuulla olevansa idiootti. Päästyään kassalle asiakas kertoi tuohtuneena, ettei löytänyt ruotsinkielisiä kirjoja. Myyjä lähti esittelemään kaupan ruotsinkielistä valikoimaa, mutta se ei asiakasta tyydyttänyt. Olisi pitänyt olla enemmän tarjontaa. Palattuaan kassalle asiakas julisti, ettei tule asioimaan tässä liikkeessä enää koskaan.

Mielestäni myyjä hoiti tilanteen hyvin, vaikka asiakkaan käytös oli erittäin asiatonta. Jälkeenpäin tuli mieleen, että olisin halunnut kiittää tuota myyjää. Siitä, että hän oli niin kärsivällinen. Siitä, että hän jaksaa tehdä työtään tuollaisista kokemuksista huolimatta.

Tämä tuli mieleeni niin myöhään, ettei toteutus ollut enää mahdollista. Eräs kiittämisen keskeinen ongelma onkin siinä, että kiitosta ei tule sanottua ääneen.

Miten kiittää?

Jos haluaa kiitoksillaan todella ”parantaa maailmaa”, ne on annettava oikeaan aikaan. Lisäksi kiitoksen on oltava aito. Aitous lähtee tietenkin siitä, että on vilpittömästi sitä mieltä, mitä sanoo. Yleensä on myös parasta kiittää jostain ihan tietystä asiasta tai piirteestä, jota toisen tekemisessä arvostaa.

Viime kuussa pidetyssä asiakastilaisuudessamme haarukoitiin osallistujien työn ilon kokemuksia. Aika monien kommentit liittyivät siihen, että oli saanut kiitosta. Jaa sinäkin meille oma kokemuksesi joko kiittämisestä tai kiitoksen saamisesta! 

Kiitollisuuden ilmaisemiseen riittää usein vain yksi sana tai hyvin valittu lause. Kiitos voi olla myös jokin teko. Lue Parempi työelämä -sivuilta esimerkkejä siitä, miten eri työyhteisöissä on annettu kiitosta toisille. Mieti sitten, millä tavalla ja ketä sinä voisit tänään kiittää.

JOHANNA MARTIKAINEN

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti