21.11.2013

Vuorovaikutustapojen orja, nujerra tehoton rutiini!


Tarraudumme helposti tapoihin: Juon kahvini maidolla. Kirjoitamme aina työpaikalla perusteellisen muistion kaikista viikkopalavereista. Vastaan työkavereiden positiiviseen palautteeseen nolostuneella hymähdyksellä.

Erityisesti vuorovaikutuksen tavat istuvat meissä tiukasti. Jokaisella meistä on omat automaattiset käyttäytymismallimme ja puhetapamme. Osa tavoista pohjautuu synnynnäisiin taipumuksiin, osan nappaamme ja kopioimme ympäristöstämme. Eletyn elämän myötä ihminen muuttuu. Suulas ihminen kehittyy asiakastyössä taitavaksi kuuntelijaksi, koska haluaa onnistua työssään. Ujo innostuu positiivisten kokemusten kautta kehittymään loistavaksi esiintyjäksi.

Myös tapa tehdä yhdessä töitä alkaa helposti seurailla samoja latuja. Kuinka suhtaudumme uusiin ideoihin? Millaista huulta heitämme työpaikalla? Kehummeko työkavereita spontaanisti onnistumisen jälkeen? Työyhteisöön muodostuu oma kulttuurinsa, jossa noudatetaan kirjoittamattomia sääntöjä ja totuttuja tapoja. Ja uusi kollega oppii kyllä nopeasti talon tavoille – olivat tavat sitten hyviä tai huonoja, työtä tehostavia tai hidastavia.

Tietenkin tavat ennen kaikkea helpottavat työn arkea. Osaaminen kuitenkin jämähtää paikoilleen, jos emme silloin tällöin pysähdy kyseenalaistamaan automaattisia toiminta- ja ajatustapojamme. Muutos kohti parempia yhteistyötapoja on lopulta kiinni meistä jokaisesta itsestämme, halustamme kehittyä, sillä varsinainen muutoksen logiikka on valtavan yksinkertainen:

  1.   Havainnoi itseäsi ja tunnista vuorovaikutustapasi.
  2.   Erottele ne hyviin ja huonoihin.
  3.   Korvaa huonot tavat paremmilla.
  4.   Pidä kiinni hyvistä tavoistasi.

Toivotan intoa tapojen muutokseen. Muutos parempaan on harvoin helppoa, mutta se on lähes poikkeuksetta palkitsevaa.

Pauliina Perttuli
Twitter: pperttuli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti