8.6.2016

Digitalisaatio – pelkkää teknologiaa vai parempaa viestintää, asiakaspalvelua, vuorovaikutusta?



Tiedätkö mitä digitalisaatio tarkoittaa?
Lähes päivittäin vilisee muodossa tai toisessa termi digitalisaatio. Milloin puhutaan digiloikasta tai älykkäistä ratkaisuista jne. Esimerkiksi tämän päivän Kauppalehdessä on ruodittu julkisen liikenteen digitalisointia. Termin alle mahtuu hyvin paljon ja tuntuu, että sen määritelmä myös elää koko ajan. Mielestäni hyvin osuva ja kansantajuinen selitys osui silmääni Netprofilen twiitissä, jossa Twitterissä käytäjänimellä @thetero on kirjoittanut postikorttiin näin: ”Digitalisaatio: Ihminen on keksinyt, että tietokoneella voi tehdä monenlaisia asioita. Kun sitten huomataan, että jonkun asian tekemiseen tai käyttämiseen tarvitsee oikeastaan vain tietokonetta, kännykkää tai muuta sähköistä vimpainta, niin sanotaan, että sen voi digitalisoida.”

Aiheen suhteen uteliaana kävin tekemässä DNA:n testin: Miten digitalisaatio tulee vaikuttamaan arkeesi. Ja lopputuloksen oli, yllätys yllätys, ”elämäsi tulee muuttumaan”. Jonkin verran oudoksuin testissä maalailtuja tulevaisuuden kuvia, että pian työmatkani taittuu robottiautolla julkisen liikenteen väylän varteen ja oikean väriset kengät ja huivi hakeutuvat kaapissa vieretysten. Mutta mistäpä sitä koskaan tietää, jos parin vuoden päästä kuitenkin huomaan jääkaappini tilanneen automaattisesti lisää maitoa viimeisen purkin tyhjennyttyä.

Kuvan lähde: http://visual.ly/reaching-50-million-users
Vaikka nuo kaikki tulevaisuuden skenaariot älykkäistä kodinkoneista ym. eivät aivan lähiaikoina toteutuisikaan, niin aivan varmaa on, että elämä ja työskentelytavat tulevat muuttumaan. Itse asiassa ne muuttuvat parhaillaan hurjaa vauhtia. Kuten oheisesta kuvasta näkyy, tahti on kova. Jos 50 miljoonan käyttäjän saavuttamiseen meni Internetin läpimurron yhteydessä neljä vuotta, niin nykyään jotkin sovellukset saavuttavat vastaavan noin kuukaudessa. Ottaessamme noita digiloikkia meidän täytyy kuitenkin muistaa, että viedessämme asioita digitaaliseen maailmaan meidän tulisi tehdä se ajatellen ihmistä, jonka ongelmaan haemme ratkaisua. Digitalisaatio parhaimmillaan on uusien toimintatapojen kehittämistä, jotta voisimme viestiä paremmin, rakentaa yhteistyötä, olla vuorovaikutuksessa.


Me Puheopistossakin olemme tämän vuoden aikana ottaneet, jos nyt ei vielä loikkia, niin ainakin askeleita digitaalisten palvelujen kehittämiseksi. Olemme pitäneet webinaarin ja alkaneet suunnitella ensimmäistä verkkovalmennustamme. Näillä askelilla haluamme tuoda palvelumme saatavillesi ajasta ja paikasta riippumatta. Varmasti kesälomien jälkeen saat kuulla lisää, mitä kaikkea näiden kehitysprojektien parissa puuhailu on meille opettanut.

JOHANNA MARTIKAINEN